Thursday, January 3, 2013

manastır günleri - 1


Wat Doi Suthep Tay kültüründe ve Budizmde oldukça önemli bir manastır o yüzden 21 günlük kurstan önce biraz oradan bahsedeyim:
Doi Suthep 1383 yılında Buddha’nın kutsal kalıntılarından birine ev sahipliği yapması için kurulmuş altından bir stupa. Daha o zamanlar çevresinde manastır yok. Budizm için kutsal sayılan günlerde insanlar dağı yaya tırmanır ve saygılarını sunarlarmış. Yol çok uzun ve dağa tırmanmak da zorlu olduğu için de bazen gelenler 2-3 gece stupa’nın yanında uyuyup dinlenir, ondan sonra dönüş yoluna geçerlermiş. Önceki yüzyıl başlarında halk devletten Chiang Mai – Doi Suthep arası yol yapmasını devamlı istemiş. Her gelen hükümet de tekrar tekrar maliyet hesabı yapmış. Ancak yolun maliyeti, Tayland hükümetinin bütçeden ayıramayacağı kadar çok olduğundan hiçbir zaman yapılamamış. Budan yaklaşık 70 yıl kadar önce bu bölgede çok sevilen, halka çok iyilikler yapmış olan bir keşiş halka “Hadi” demiş, “Burası bizim için önemli, el birliğiyle ve devletten para istemeden yapalım şu yolu”. Onun bir sözüyle çevre illerden bir sürü kişi, erzak, malzeme yağmış dağ eteklerine ve yolu sadece 7 ayda tamamlayıvermişler!

Sonrasında stupa’nın yakınında bugünkü manastır da kurulmuş, keşişler de burada yaşamaya başlamışlar. 50 yıl kadar önce buradaki en genç keşişlerden biri Chiang Mai’e inip bir hocadan haftada 1-2 defa İngilizce ders almayı istemiş. Hoca şaşırmış, “Sen manastırda yaşayacak bir keşişsin, neden İngilizce öğrenmek istiyorsun?” diye. Genç keşiş de “Buraya gelen yabancılara Budizmi anlatmak istiyorum” demiş. O İngilizce hocası hala hayattaymış ve bu hikayeyi gülerek anlatırmış, hikayedeki genç keşiş ise Doi Suthep’in abott’u ve şu an Tayland’ın en saygı duyulan kıdemli keşişlerinden biri. Benim şu an meditasyon yaptığım IBC (International Buddhism Center) işte o keşişin 50 yıl önceki hayalini gerçekleştirmesi sonucu kurulmuş bir merkez. Vipassana Meditasyonu en derinlemesine öğreten, bunu da birebir manastır ortamında yapan sayılı merkezlerden.

Gelmeden önce ben de bu kadar detayını bilmiyordum, birkaç gün sonra öğrendim. Sadece geçen yıl beni yönlendiren keşişlerden birinin IBC’nin iyi olduğundan sözettiğini hatırlıyorum. Bir de 3 yıl önce bir arkadaşım sadece 4 günlük bir kursa katılmıştı ve dağdan indiğinde hatundaki değişim inanılmazdı. İnternette uzun dönem Vipassana kursları ararken Doi Suthep tekrar karşıma çıkınca en uzun kurslarına hemen başvurdum. Asya’da Christmas-Yeni yıl tatil dönemi risklidir; meditasyon merkezleri ve yabancılara açık manastırlar da aynı adalardaki resortlar ve oteller gibi bu sezon için aylar önceden dolar. Tatil dönemlerinde her yeri işgal edip kalabalıklaştırırlar ancak yıllık iznini kübıkıl arkadaşları gibi plajlarda içerek geçirmek yerine, 2 haftalık meditasyon oturumuna gelmek için kullanan beyaz yakalara yıllardır müthiş saygı duyarım bunu da belirtmek isterim. Şans mı bilmiyorum ama yer vardı ve kabul edildim.

3 comments:

  1. Yol hikayelerine bayılırım; nereye olursa olsun...
    O yüzden yolun açık olsun...
    Sevgiler

    ReplyDelete
    Replies
    1. Teşekkürler, seni de 3 vakte nefis bir yolculuk bekliyor, bakalım sen nerelere gideceksin ;)

      Delete
    2. Bana söylenecek laf mı bu? Şimdi ben bu hayali evirip çevirip, süslerim. Sonuçta gitmek şart olur. :)
      Sıcak masallar anlat gittiğin yerden...Beklemedeyim..

      Delete